21 år, Hjärtsvikt och Mamma till Odin

Direktlänk till inlägg 15 januari 2014

Preeklamsi

Av Sofia - 15 januari 2014 18:16


                                                  
        Två kommentarer : 


  Linnea - 

Du kan väl inte bara skriva att det är livsfarligt att vara gravid utan att berätta varför!



Annie - 

Vad jobbigt    Vad är Preeklamsi? är det havadeskapsförgftning eller nåt annat?


Ja att genomgå en grviditet kan vara farligt, tror inte många vet det. Hörde en gång en läkare säga, om kvinnor visste alla risker med att genom gå en graviditet skulle ingen vilja bli gravid.

hoppas det går bra för dig!





Svar:




När man är gravid finns en risk att man får högt blodtryck och protein i urinen, så kallad havandeskapsförgiftning eller preeklampsi. Två till tre kvinnor av hundra får denna komplikation, och oftast kommer besvären i slutet av graviditeten. De flesta får en lindrig form av havandeskapsförgiftning.

Orsaken till att man får havandeskapsförgiftning är inte helt känd men det finns teorier om att immunsystemet hos den gravida kvinnan reagerar mot fostret och moderkakan, eftersom de representerar något främmande i kvinnans kropp.

Risken att få havandeskapsförgiftning ökar om man väntar barn för första gången, är gravid med tvillingar, är 35 år eller äldre, har övervikt eller diabetes. Ärftlighet spelar in, likaså om man hade högt blodtryck före graviditeten. Om man har haft havandeskapsförgiftning under en tidigare graviditet är risken ökad nästa gång, men oftast blir det då i en mildare form.

Havandeskapsförgiftning försvinner inte så länge man fortfarande är gravid, men så fort man blir förlöst blir man oftast frisk. Blodtrycket kan fortsätta att vara lite förhöjt en längre tid om man har anlag för det. Det är viktigt att ta det lugnt om man har fått havandeskapsförgiftning då det medför ökad känslighet för stress i alla former. Kontroller och vård går ut på att sjukdomen följs noga hos både kvinnan och hos barnet, och att man blir förlöst när det blir för allvarlig. Om man går på kontroller och följer rekommendationerna om vård kan man oftast undvika att bli allvarligt sjuk.

Symtom

Om man har havandeskapsförgiftning kan man

  • få huvudvärk
  • få flimmer för ögonen
  • få ont i magen
  • må illa
  • snabbt gå upp i vikt
  • svullna upp i ansiktet
  • känna sig plötsligt sjuk
  • känna sig frånvarande, darrig eller skakig

Taget från 1177 vårdgudien


Det som hände mig händer 1 på 150 000 , alltså väldigt ovanligt.

Vist jag är överviktig men jag har väl fortfarande rätt till samma vård som en smal?? Det som gjorde så att jag blev så dålig va att jag samla på mig vätska. Det är det som var farligt för mig. från första in vägningen tills jag blev in laggd i v36 så gick jag upp 30kg i vättska . alltså på ca 26 veckor .

Som jag inte gick ned som man ska göra  av sig själv.


Dom skulle ha gätt mig furix( vättske drivade) men jag fick det 1 gång och då väldigt lite. Om dom hadde gätt mig mer som dom hadde skrivit i min journal att dom skulle göra. Så hade det här kanske aldrig hänt.


Istället skickades jag hem med 1 blodtrycks tabblet och en tid dagen efter. Den kan jag säga att jag missa.. 


Just nu mår jag mycket bättre,

med Pysiskt så läker man en bit för varje gång jag tittar på min son.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - 27 augusti 2014 20:38

Kolla in min nya blogg på nattstad www.nattstad.se/oktober ...

Av Sofia - 6 juni 2014 22:55

Nu har jag inte bloggat på ett tag, Jag har helt enkelt vetat hur jag ska skriva vissa saker.   Nu säger jag det helt rakt ut och ärligt. Nästan dagligen får jag frågan hur mår du? Jag svarar som dom flesta. Bra , själv då? Men ärligt, jag ...

Av Sofia - 29 april 2014 00:17

I går kl 2 på natten kom jag hem från Ullared tog ett glas vatten och gick jag och la mig brevid min sambo och somna som en stock. skjusa jag älskling till jobbet och åkte för att hämta min lille pojk som hade vart hos mormor. Sen åkte jag och Odin ...

Av Sofia - 10 april 2014 22:30

Pratade väldigt länge med min farmor på telfon förut i dag, min pappa gör inga stora framsteg. Han går med hjälp av rullator och han måste ha stöd när han står.  Nu bor han på ett hälsohus i Drammen han har knappt vart hemma på 6månader.   Den ...

Av Sofia - 4 april 2014 23:28


Idag har jag inte gjort något specielt, gick ett varv på tuna park med Jenna, vi käka lunch tillsammans och prata. Jag hitta ett par skor jag skulle vilja ha men dom va lite för dyra + att jag vill spara så mycket som möjligt till Ullared. ...

Ovido - Quiz & Flashcards