21 år, Hjärtsvikt och Mamma till Odin

Alla inlägg den 23 oktober 2010

Av Sofia - 23 oktober 2010 19:11

Fides, spes, caritas, maior autem horum est caritas – "Tro, hopp och kärlek, och störst av dem är kärleken"


Lupus non mordet lupum – "En varg biter inte en varg"


Omnia vincit amor – "Kärleken övervinner allt" (egentligen syftar ordspråket på kärleksguden Amor och inte amor som i "kärlek", och får då betydelsen "Ingen kan stå emot Amors vilja".)


Quidquid latine dictum sit, altum videtur – "Allt som sägs på latin låter djupsinnigt"


Requiescat in pace – R.I.P på gravstenar. "Vila i frid", på engelska "Rest in peace" vilket ger samma förkortning


Ubi concordia, ibi victoria. – "Där harmoni råder, råder seger"


Ubi fumus, ibi ignis – "Ingen rök utan eld"


Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem – "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"


Veni, vidi, vici – "Jag kom, jag såg, jag segrade"


In Nomine Patris, et Filii, et Spiritus Sancti – "I Faderns, Sonens och den Helige Andens namn"


Citius, altius, fortius – "Snabbare, högre, starkare" (Olympiska spelens paroll)

 

Cogito, ergo sum – "Jag tänker, alltså finns jag"


Cave canem – "Akta dig för hunden", var en ofta förekommande inskrift vid ingången till fornromerska hus.


Alis volat propriis – "Hon/han/den/det flyger med egna vingar"


Alis grave nil - "för de som har vingar är ingenting tungt"


Ab imo pectore – "Av hela mitt hjärta". Egentlig rak överättning: "ur det djupaste av mitt bröst (bål)", eller snarare: "ur det djupaste bröst" eller "ur den djupaste bål"


de mesta har jag hittat på Wikipedia.. men jag har inte tagit alla det finns fler


jag gillar det latinska språket skulle vilja hitta en text som ska bli min nya tatuering men ska fundera mer på vilken   


   hadde lite tråkigt förut i dag så jag gjorde om en bild lite  


men kan inte så mycke en men de kommer  


Sofia

Av Sofia - 23 oktober 2010 13:34

det finns ju inget att göra, eller jo plugga , köra bil en inget av de är jag sugen på att göra nu.. och jag har inte lust att gå runt till grannarna och fråga om du vill köpa salami själv.. vill ju ha jenna med mig så man får sälskap på sin vandring.. men de blir väl kanske nästa helg.. men får se om mamma får några sålda i dag på sjukhuset när hon jobbar  


men blir väl att hoppa in i durchen och sen kanske hyra film   


Sofia

Ovido - Quiz & Flashcards