21 år, Hjärtsvikt och Mamma till Odin

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2010

Latinska

Av Sofia - 23 oktober 2010 19:11

Fides, spes, caritas, maior autem horum est caritas – "Tro, hopp och kärlek, och störst av dem är kärleken"


Lupus non mordet lupum – "En varg biter inte en varg"


Omnia vincit amor – "Kärleken övervinner allt" (egentligen syftar ordspråket på kärleksguden Amor och inte amor som i "kärlek", och får då betydelsen "Ingen kan stå emot Amors vilja".)


Quidquid latine dictum sit, altum videtur – "Allt som sägs på latin låter djupsinnigt"


Requiescat in pace – R.I.P på gravstenar. "Vila i frid", på engelska "Rest in peace" vilket ger samma förkortning


Ubi concordia, ibi victoria. – "Där harmoni råder, råder seger"


Ubi fumus, ibi ignis – "Ingen rök utan eld"


Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem – "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"


Veni, vidi, vici – "Jag kom, jag såg, jag segrade"


In Nomine Patris, et Filii, et Spiritus Sancti – "I Faderns, Sonens och den Helige Andens namn"


Citius, altius, fortius – "Snabbare, högre, starkare" (Olympiska spelens paroll)

 

Cogito, ergo sum – "Jag tänker, alltså finns jag"


Cave canem – "Akta dig för hunden", var en ofta förekommande inskrift vid ingången till fornromerska hus.


Alis volat propriis – "Hon/han/den/det flyger med egna vingar"


Alis grave nil - "för de som har vingar är ingenting tungt"


Ab imo pectore – "Av hela mitt hjärta". Egentlig rak överättning: "ur det djupaste av mitt bröst (bål)", eller snarare: "ur det djupaste bröst" eller "ur den djupaste bål"


de mesta har jag hittat på Wikipedia.. men jag har inte tagit alla det finns fler


jag gillar det latinska språket skulle vilja hitta en text som ska bli min nya tatuering men ska fundera mer på vilken   


   hadde lite tråkigt förut i dag så jag gjorde om en bild lite  


men kan inte så mycke en men de kommer  


Sofia

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - 27 augusti 2014 20:38

Kolla in min nya blogg på nattstad www.nattstad.se/oktober ...

Av Sofia - 6 juni 2014 22:55

Nu har jag inte bloggat på ett tag, Jag har helt enkelt vetat hur jag ska skriva vissa saker.   Nu säger jag det helt rakt ut och ärligt. Nästan dagligen får jag frågan hur mår du? Jag svarar som dom flesta. Bra , själv då? Men ärligt, jag ...

Av Sofia - 29 april 2014 00:17

I går kl 2 på natten kom jag hem från Ullared tog ett glas vatten och gick jag och la mig brevid min sambo och somna som en stock. skjusa jag älskling till jobbet och åkte för att hämta min lille pojk som hade vart hos mormor. Sen åkte jag och Odin ...

Av Sofia - 10 april 2014 22:30

Pratade väldigt länge med min farmor på telfon förut i dag, min pappa gör inga stora framsteg. Han går med hjälp av rullator och han måste ha stöd när han står.  Nu bor han på ett hälsohus i Drammen han har knappt vart hemma på 6månader.   Den ...

Av Sofia - 4 april 2014 23:28


Idag har jag inte gjort något specielt, gick ett varv på tuna park med Jenna, vi käka lunch tillsammans och prata. Jag hitta ett par skor jag skulle vilja ha men dom va lite för dyra + att jag vill spara så mycket som möjligt till Ullared. ...

Ovido - Quiz & Flashcards