21 år, Hjärtsvikt och Mamma till Odin

Alla inlägg under maj 2012

Av Sofia - 25 maj 2012 08:11


Det här är den sista saken jag ska skriva om för nu är min lista slut.


Min Favorit årstid är  Sommar

 , jag älskar Sommaren  för att man får va ute mer , solen och värmen och självklart att få sola och bada. jag tycker även om att sitta på trappan på torget hemma i Eskilstuna och bara titta på alla som går för bi , titta på hur folk klär sig , vad dom har för skor och självklart hur dom går. när jag är på stan måste jag nästan alltid sitta där en stund bara för att få titta på alla.

 jag tycker även om att Grilla , mm mums . 

Av Sofia - 24 maj 2012 18:25

Var ute och sola i 1 timme förut med Linnea och Elin. jag skulle gärna va ute längre , men ville inte ligga där själv sen så hadde vi bästemt att Elin skulle sova hos mig. så det va bara att följa med inn. efter det gjore vi inte så mycke mer en att titta på tv. efter en stund så laga vi mat och satte oss ute . när vi hade ätit klart så hämta vi maddras så Elin kunde sova på nått. Sen diska jag all min disk.


just nu tittar jag på sveriges fulaste hem och Elin ligger på marasen och sover hon va väldigt trött så jag låter henne sova. hoppas hon sover i natt bara. 

nu är det bara 21 dagar kvar:) och i morgon natt är jag på väg till Ullared.


 

Av Sofia - 24 maj 2012 12:00

  jag kommer inte ricktigt i håg allt som hände under 2011, men det jag vet är att jag hadde en jobbig tid Februari föra året. vi höll på med begravning i skolan och precis då tog en tjej här på elevhemmet livet av sig. kan ju säga att det va ricktigt jobbigt. min mormor hamna även på sjukhus . sen i början på mars  bara 2 dagar efter att jag och Niklas blev tillsammnas dog min farmors syster när om va i spanien. hon va som en extra farmor för mig när jag va liten och hon har alltid funnits. eftersom min farmor och hon inte bara va systrar dom va mer en så dom va även bästa vänner så alltid när jag va hos farmor som liten va hon alltid där eller så va vi hemma hos henne. 


sen  den 22 juli

så va det som alla nog vet , en bomb som spägdes och strax efter det så börja en man skjuta undomar på en ö som heter utöya som ligger i oslo.

och för er som inte vet så kommer jag från norge och har även släkt där. så när jag fick reda på det så blev jag direkt orolig för mina släktingar som är i den ålder som dom på utöya va. kan säga att det va riktigt jobbigt att inte få veta om nån va där eller inte. 


det va många som dog den dagen och dom flästa va mellan 14-20 år gammla.

när jag någon vecka efter åt va i norge fick jag reda på att min sysling som är 15 år va där, men han hadde ängla vakt han klara sig. men han mår nog väldigt dåligt sykiskt.


Dom två döds fallen och utöya va nog det värsta som hände 2011


R.I.P  Camilla , Edith och alla som inte överlevde på utöya



 

Av Sofia - 24 maj 2012 10:56


En sak jag undrar är , varför vaknar man så tidigt när man har sovmorgon. i morse vakna jag 7.30 fast jag tänkte gå upp vid 9. jag kunnde inte somna om så jag satte igång tvn allså så titta jag på vakna med the voise låg i sängen och titta på det tills det sluta kl 9. efter det titta jag på två avsnitt av Big Brother jag hade ju missat alla som har gått hitils den här veckan så jag har ett avsinit kvar.


jag är snart klar med allt i skolan har typ 2 uppgifter kvar. den ena är jag så sjukt trött och iriterad på såå sjukt iriterande ångrar helt att jag valde det... jag har försökt göra saker på den hela tiden, men det blir bara fel hela jävla tiden och jag känner bara snart skiter jag i hela skiten.

 och den andra ska jag bara göra ett reklam blad sen är jag typ klar..


i dag är det då torsdag

och då har jag bara mentors tid sen, får jag se hur det blir med den jävla uf skiten..

sen är jag ledig. ska nog sätt mig ute och läsa lite i det fina vädret då och kanske få lite mer färg :D


sen i morgon ska jag först ha prov på typ 5 frågor, sen ska jag till frisören . 


 



Av Sofia - 23 maj 2012 20:59

 just nu längtar jag tills Lördag och självklart till Studenten som är om 22 dagar. och även till min student fest eftersom jag får besök av min släkt från Norge. så roligt jag saknar dom facktiskt.


sen längtar jag även efter att flytta hemifrån och till att få barn.


       

jag och mina bröder när jag fyllde 1 år 

Av Sofia - 23 maj 2012 12:53

* En fjärdedel av hushållets kostnader eftersom beräkningen utgår från ett hushåll med fyra personer.

jag har tänkt på att flytta hemifrån när jag har tagit studenten och det är ju ganska snart . men nu på samhällen fick jag reda på , på ett ungefär vad det kostar.

här nedan kan du se vad det kostar på ett ungefär, det kan ju va mer eller mindre beroende på person så klart.

men man ska nog ändå tänka på det innan man flyttar.

 





Utgifter per månadBo hos föräldrarBo själv
 KvinnaManKvinnaMan
Alla måltider i hemmet utom lunch

1 340

1 730

1 440

1 830

Förbrukningsvaror

70*

70*

100

100

Hemutrustning

180*

180*

420

420

Medier

250*

250*

930

930

Hyra, el

1 800*

1 800*

4 900

4 900

Hemförsäkring

30*

30*

80

80

Summa hushållsutgifter

3 670

4 060

7 870

8 260

Att betala hemma

3 670

4 060

  
       
Övriga utgifter    
Personlig hygien inkl. tandvård

490

370

490

370

Kläder och skor

620

600

620

600

Fritid

630

630

630

630

Mobil

180

180

180

180

Utelunch (20ggr/månad)

1 520

1 520

1 520

1 520

Kollektiva lokalresor

500

500

500

500

Medlemskap i fack och a-kassa

450

450

450

450

Summa övriga utgifter

4 390

4 250

4 390

4 250

Total kostnad

8 060

8 310

12 260

12 510


* En fjärdedel av hushållets kostnader eftersom beräkningen utgår från ett hushåll med fyra personer.













Av Sofia - 22 maj 2012 22:08


det märks att sommaren är här, för insekterna har kommit, just nu är det en stor geting inne på mitt rum. hoppas den kan flyga ut igen eller att den fasnar och dör nån stans . tycker inte om den. sen så såg jag i går att jag hadde fått 5 mygg bett eller nått bett va det i alla faö och dom kliar ju.


men i dag har det varit sjut varmt och gud så skönt. nu har man ned räkning för fullt till dom olika sakerna man ska göra innan studenten. det är ju snart ;D


 

Av Sofia - 22 maj 2012 15:06

Det är svårt att säga , jag har nått nästan varje dag som jag följer .


varje dag 16.05 brukar jag titta på unga mödrar , jag följer det men jag blir ju inte ledsen om jag missar. jag tittar också på Big Brother varje dag eller varje dag det går men , jag ligger ju en dag efter eftersom jag inte har tv 11 här i norrköping så då tittar jag på datorn dagen efter. men när jag är hemma så brukar jag se rätt avsnitt rätt tid.


på tisdagar brukar jag titta på DH  och även i bland GCB. sen är det inte så mycke jag måste se.

     

Sofia Palesjö

Presentation


Jag är en tjej på 21 år. bor med min Sambo och våran lille son Odin

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards